רקע:
חברת תיירות המתמחה בשיווק חבילות טיול בארץ לקבוצות מאורגנות מחו"ל.
האירוע – קבוצה בת כ- 250 איש, בסבב תיירות במספר אתרים בארץ.
מדיניות החברה בוחנת הצלחת סבב תיירות על פי שני פרמטרים:
- שביעות רצון לקוח.
- רווח לחברה.
האירוע המתוחקר:
בשל אי אשרור הזמנת חדרים במועד, נאלצה החברה להזמין מלון חלופי ולספוג את הפרשי העלויות (עדיין עם רווח ניכר עבורה).
שאלת התחקיר:
מדוע לא בוצע אשרור הזמנת החדרים במועד?
לאחר שלב איסוף הנתונים הרלוונטיים לתחקיר והגעה להסכמה בקרב משתתפי התחקיר על תקפותם, בוצע מיפוי פערים.
בתהליך, הוצפו מספר פערים מרכזיים:
- החברה הפסידה סכום כסף משמעותי מהרווח המצופה.
- הקבוצה התארחה במלון שונה מהמתוכנן.
- אין נוהל מחייב לכל אנשי המכירות בחברה.
- הנוהל הקיים, אינו תואם למציאות העסקית בה פועלת החברה.
- מערכת המחשוב אינה תומכת בסביבת העבודה של אנשי המכירות.
הלקחים המרכזיים שהופקו:
- יש לבצע שדרוג של מערכת המחשב, בדגש על מערכת ניהול הזמנות.
- יש לגבש תהליך מובנה על פי אבני דרך בטיפול בהזמנה, משלב הקמת הקשר הראשוני ועד לעזיבת הקבוצה את הארץ בתום הסיור.
- תוכנות המחשב יותאמו לסביבת העבודה של אנשי המכירות והחברה.
- יש לקבוע נוהל אחיד ומחייב לטיפול בהזמנות ע"י אנשי המכירות.
- יש להכין נהלים המגדירים את ממשקי העבודה בין מחלקת המכירות לשאר מחלקות החברה.
הלכה למעשה:
- במהלך מספר חודשים שודרגה מערכת המחשוב בחברה.
- עודכנו ונכתבו נהלים חדשים.
- המערכת המשודרגת, חסכה מאות שעות עבודה של אנשי המכירות, בחודש.
- תפריט טיפול בהזמנה מתריע ואינו מאפשר המשך טיפול בהזמנה בשלבים בהם תאריך היעד הינו קריטי להמשך הטיפול.
- יצרה אחידות בין אנשי המכירות והביאה לסינרגיה עם שאר מחלקות החברה.